بلاگ

Blog

وصله جوشی میلگرد چیست | 5 نوع وصله جوشی

27 , شهریور
وصله جوشی میلگرد

وصله جوشی میلگرد چیست و به چه منظور صورت میگیرد؟

اتصال میلگردها به هم عموماً به خاطر محدودیت‌های موجود در طول میلگردها انجام می‌شود. روش‌های زیادی برای وصله کردن میلگردها به یکدیگر وجود دارد. وصله جوشی از روش‌های تقریباً پرهزینه و زمان‌بر است که ویژگی‌ها و مزایایی دارد که در مواقعی لازم است از آن استفاده شود.

در این روش میلگردها را با جوش زدن به هم متصل می‌کنند. روش جوشی خود به روش‌ها و استانداردهای مختلفی انجام می‌شود. در ادامه می خواهیم بدانیم وصله جوشی میلگرد چیست با پارسه همراه باشید.

وصله جوشی میلگرد باهدف افزایش طول و امتداد دادن این قطعه فولادی، در پروژه‌های عمرانی انجام می‌شود. اتصال‌های ایجادشده بین این مقطع فولادی، به دلیل محدودیت‌هایی است که در اندازه طولی آن وجود دارد. شیوه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که استفاده از وصله جوشی یکی از انواع تکنیک‌های اتصال این محصولات به یکدیگر است.

جوشکاری میلگرد

سطوحی که جوش داده خواهند شد باید از مواد زائد، پارگی، ترک ها و دیگر عیوب که کیفیت یا مقاومت جوش را کاهش می دهند عاری باشند. همچنین هرگونه پوسته نازک یا ضخیم، زنگ فلز، رطوبت، گریس، پوشش اپوکسی و دیگر مواد خارجی که می توانند سبب جوش غیر صحیح شوند و یا بخارات مشکل ساز ایجاد کنند، باید پاک شوند. پوسته های نازک با برس های سیمی قوی زدوده می شوند اما پوشش های ایجاد شده ممکن است باقی بمانند.

انتهای میلگردهای بتن در اتصالات لب به لب مستقیم برای ایجاد جوش شیاری می توانند توسط برش اکسیژن، برش قوس کربن با هوا، اره کاری و دیگر روش های مکانیکی ایجاد شود. صافی سطوح ایجاد شده توسط برش با اکسیژن نمی تواند بیش از 2000 میکرو اینچ (50 میکرومتر) باشد که جدول آن در استاندارد ANSIASME B46,1 تعیین شده است. اگر به بیش از این زبری سطح نیاز باشد باید توسط ماشین یا سنگ کاری ایجاد شود.

در مورد جوشکاری میلگردهایی که دارای انتهای برش یافته هستند در اتصالات لب به لب مستقیم انتهای تغییر شکل یافته باید بریده شود

چرا میلگردها را به هم جوش می‌زنند؟

کوتاه بودن طول میلگرد در برخی کاربردها اتصال آن‌ها را به هم ضروری می‌سازد. (وجود بلوک‌هایی با طول زیاد و یا ستون‌های با وزن بالا که طولی بیشتر از طول استاندارد میلگرد دارند) در ساخت سازه‌های بتنی پیش‌ساخته برای متصل کردن آرماتورها به اجزای فولادی دیگر در سازه به منظر تعمیر و نگهداری و بازسازی سازه‌های بتنی برای ساخت شبکه‌های آرماتوربندی با هزینه کمتر برای ساخت سازه‌های خاص.

  • در سازه بلوک‌هایی با طول زیاد و ستون‌هایی با وزن بالا وجود دارند که اندازه طول آن‌ها بیشتر از طول استاندارد میلگرد است.
  • ساخت سازه‌های بتنی پیش‌ساخته‌شده در محل
  • ایجاد اتصال آن‌ها به دیگر قسمت‌های فولادی سازه
  • تعمیر، نگه‌داری و بازسازی سازه‌های بتنی
  • ایجاد شبکه‌های آرماتوربندی بتن‌ریزی با مقدار هزینه کمتر از سیم‌پیچی کردن میلگرد‌ها
  • ساخت سازه‌های خاص

انواع وصله جوشی میلگرد

وصله جوشی در صورت اجرای تحت نظارت ناظرین به‌عنوان بهترین شیوه در کنترل نیرو‌های تنشی مورداستفاده قرار داده می‌شود. برای جوش دادن این محصولات به یکدیگر، روش‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از وصله جوشی میلگرد، باهدف ایجاد شبکه‌های آرماتوربندی و هم‌چنین تقویت و استحکام سازه انجام می‌شود؛ به همین دلیل نیاز است تا قوانین و مقررات جوشکاری را در نظر گرفت.

وصله جوشی میلگرد سربه‌سر و مستقیم

در این روش، جوش شیاری به‌صورت V شکل اعمال می‌شود. یکی از مزایای استفاده از این روش، صرفه‌جویی در مصرف میلگرد بین ۱۰ تا ۳۰ درصد است. علاوه بر این کاهش وزن کلی سازه ساخته‌ شده، افزایش سرعت اجرا، عدم جلوگیری از خروج محوری و امکان تعیین مقاومت اتصال به میزان دلخواه سازنده از دیگر مزیت‌های وصله جوشی سربه‌سر مستقیم است.

این روش خود به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

  • اتصال افقی با جوش شیاری V شکل یک‌طرفه و دوطرفه
  • اتصال افقی با قطر‌های یکسان با جوش شیاری V شکل یک‌طرفه به همراه قطعه لوله پشت‌بند
  • اتصال قائم با جوش شیاری اریب یک‌طرفه و دوطرفه
  • اتصال قائم با قطر‌های یکسان با جوش اریب V شکل یک‌طرفه به همراه قطعه لوله پشت‌بند

وصله جوشی میلگرد سربه‌سر غیرمستقیم

در این روش همان‌طور که از نام آن مشخص است از یک سطح مقطع فولادی دیگر مانند صفحه وصله، نبشی یا میلگرد دیگر به‌عنوان واسط بین دو میلگرد استفاده می‌شود تا اتصال لازم ایجاد شود. علاوه بر این برای جلوگیری از ترک خوردن بتن فولاد‌های عرضی برای تقویت آن به کار گرفته می‌شوند. در این روش هم می‌توان با کمک جوش شیاری اریب ذوبی و استفاده از صفحه یا نبشی استفاده کرد. در مورد میلگرد‌های وصله از جوش شیاری V شکل کمک می‌گیرند.

اتصال پوششی جوش شده

این تکنیک، دو روش اتصال پوششی مستقیم (جوش شیاری V شکل ذوبی دوطرفه) و وصله جوش سربه‌سر غیرمستقیم (نوع جوش شیاری اریب ذوبی یک‌طرفه) است.

وصله جوشی میلگرد T شکل

یکی از شیوه‌های اتصال میلگرد‌ها باهدف متصل نمودن اعضای پیش‌ساخته به صفحات اتصال ستون به‌کاربرده می‌شود.

وصله جوشی میلگرد سربه‌سر تحت‌فشار

این روش که بانام فورجینگ نیز شناخته می‌شود، با کمک دو گاز استیلن و اکسیژن تحت دمای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد جوشکاری انجام می‌شود. در اثر وارد شدن حرارت، سر دو میلگرد ذوب‌شده و به حالت خمیری تبدیل می‌شود. سپس توسط جک هیدرولیکی و وارد شدن فشار مناسب به یکدیگر وصل شده و با سرد شدن دمای میان آن‌ها یک اتصال قوی به وجود خواهد آمد. تمامی میلگرد‌ها از جنس فولاد هستند و مناسب برای محصولاتی با سطح مقطع‌های ۱۰ میلی‌متر قطر که با نورد گرم تولیدشده‌اند و هم‌چنین میلگرد‌های تولیدشده در اثر نورد سرد که اندازه قطر آن‌ها نباید از ۱۴ میلی‌متر کمتر باشد.

ممنون که تا انتهای این مقاله با گروه ساختمانی پارسه همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال دیگری دارید ؟
با ما تماس بگیرید

هدف گروه ساختمانی پارسه تحقق زندگی مطلوب همراه با آسایش مشتریان عزیز می‌باشد. برای رسیدن به این هدف والا و به عهده گرفتن مسئولیت سنگین ایجاد راحتی همواره سعی کرده ایم تا پیش نیازهای لازم را فراهم آوریم.