بلاگ

Blog

سقف شیبدار 6 مورد مزایای آن

05 , مهر
سقف شیبدار 6 مورد مزایای آن

سقف شیبدار چیست و چه انواعی دارد؟

سقف شیبدار معمولاً برای دهانه های بزرگ به کار می رود و مصالحی که برای پوشش این سقف ها استفاده می شوند باید در مقابل عوامل محیطی مقاومت لازم را داشته باشند.

در سوله های صنعتی و سایر سازه مشابه که معمولاً دهانه بین ستون ها و دیوارها بیشتر است، برای عدم استفاده از تیرهای بتنی و آهنی با مقاطع بزرگ، از سقف های شیبدار استفاده می کنند. همچنین در مناطقی که بارش برف و باران بیشتر است، استفاده از این نوع سقف باعث می شود که برف و باران از طریق ناودانی یا لبه ها بام ریخته و بام احتیاج به برف روبی نداشته باشد. سقف های شیبدار در مقایسه با سقف های صاف به نگهداری کمتری احتیاج دارند و اجرای آنها مقرون به صرفه است در این مقاله با پارسه همراه باشید تا به مزایای این نوع سقف ها بپردازیم و انواع آنها را از نظر متریال برسی کنیم.

سقف شیبدار چیست؟

سقف شیبدار که برخی مواقع از آن تحت عنوان سقف شیروانی نیز یاد می‌شود، به طراحی به کار رفته در آن و همین طور نوع کاربردی این سبک سقف به این نام معروف شده است. از مهمترین نکات در هنگام استفاده از سقف شیبدار برای ساختمان توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه می‌باشد.

سقف شیروانی و انواع سقف شیبدار در بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف بی رویه انرژی تاثیر مثبتی دارند. بر اساس بررسی‌های انجام شده سقف شیروانی به نسبت دیگر سبک سقف‌های ساختمان مثل (مسطح، گنبدی شکل، منحنی) بهترین عایق نگهدارنده انرژی و حرارت به شمار می‌آید.

در واقع انواع سقف شیبدار به دلیل داشتن ویژگی‌های چون تنوع بسیار زیاد،نصب آسان، صرفه جویی در زمان، پرت کم مصالح ساختمانی، امنیت بالا در مقابل آتش سوزی، وزن کم، سازگاری با شرایط اقلیمی، دوام بالا و ظاهر زیبا به نسبت سقف‌های مسطح علاوه بر ساختمان‌های تجاری برای ساختمان‌های مسکونی و ویلایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 تقسیم بندی سقف ها از نظر شکل کلی

سقف ها از نظر شکل کلی به دو دسته تقسیم می شوند: سقف های مسطح و سقف های شیبدار

سقف مسطح بیشتر در ساختمان های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، اما از سقف شیبدار؛ هم در ساختمان های تجاری استفاده می شود و هم مسکونی و ویلایی. شیب سقف های شیبدار معمولا بین ۱۵ الی ۷۰ درصد است.

سقف های شیبدار از نظر نوع شیب و پوشش به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سقف شیبدار سرد: در این نوع سقف های شیبدار، از عایق های حرارتی استفاده نمی شود.
  • سقف شیبدار گرم: در این نوع سقف های شیبدار، انواع عایق های حرارتی پشم شیشه، پشم سنگ یا فوم مورد استفاده قرار می گیرند.

از نظر طراحی براساس موقعیت جغرافیایی نیز سقف های شیبدار در دو دسته قرار می گیرند:

  • سقف شیبدار مخصوص مناطق گرمسیر: این سقف ها طوری طراحی می شوند که حتی المقدور نور خورشید را بازتاب داده و حرارت کمتری جذب کنند.
  • سقف شیبدار مخصوص مناطق سردسیر: در این نوع سقف ها، پنل های خورشیدی بر روی سقف قرار می گیرند

مزایای سقفهای شیبدار

سقف شیبدار شیروانی داری زیبایی خاص و منحصر به فردی است. اجرای آن از نظر زمانی بسیار سریعتر صورت میگیرد و به همین دلیل منجر به صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شد. تعداد تیرها و ستونها در سقف شیبدار کم است، در نتیجه وزن سقف نیز کمتر می شود. کم بودن وزن سقف شیروانی یک ویژگی مثبت برای مناطق زلزله خیز محسوب می شود.

  • هزینه نصب و اجرا در سقف شیبدار کمتر است.
  • نیاز به هزینه های نگهداری زیادی ندارند.
  • از نظر طرح و رنگ، دارای تنوع فوق العاده ای هستند.
  • سقفهای شیبدار در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم هستند و به همین دلیل از این نظر امنیت بالایی دارند.

انواع سقف شیروانی

همان گونه که گفتیم، سقف شیروانی به واسطه ساختاری که دارد به راحتی از سایر سقف ها تفکیک و شناسایی می شوند. در ساخت این سقف از مصالح گوناگونی مانند فلز، چوب، سفال، سنگ لوح و غیره استفاده می شود. یکی از نکات مهمی که در هنگام انتخاب سقف شیروانی باید به آن توجه داشت، توجه به موقعیت آب و هوایی منطقه برای انتخاب صحیح می باشد.

هر یک از متریال به کاررفته در ساخت سقف شیروانی ویژگی های منحصربفرد خود را دارد و باید در مکان صحیح مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر این میزان بودجه ای که برای این کار در نظر گرفتید از دیگر فاکتورهایی است که در انتخاب سقف باید مورد توجه قرار گیرد. نوع معماری ویلا و رنگی که در نظر دارید نیز از دیگر نکات تاثیرگذار در انتخاب می باشد.

سقف شیروانی فلزی

سقف شیروانی فلزی نمونه ای از سقف های شیروانی است و همان طور که از نامش پیداست، در ساخت آن از فلز استفاده می شود. استفاده از این سقف در مکان هایی که در معرض آتش سوزی قرار دارند، بسیار کاربردی می باشد، چرا که غیر قابل اشتعال می باشد. این سقف از مقاومت بالایی برخوردار بوده و دارای طول عمر بالایی می باشد. در ساخت این گونه سقف ها عموما از ورق های گالوانیزه استفاده می شود.

می توان گفت قیمت سقف های شیروانی فلزی نسبت به انواع دیگر سقف های شیروانی بالاتر می باشد.

سقف شیروانی چوبی

همان گونه که از نام این سقف پیداست، در ساخت این گونه سقف ها از چوب استفاده می شود. از ویژگی های این گونه سقف ها می توان به زیبایی آن ها اشاره کرد. نمونه ای از بهترین انواع چوب هایی که می توان در ساخت این نوع سقف به کار برد، سرو می باشد.

این نوع چوب از سختی زیادی برخوردار بوده و به دلیل ساختار ویژه ای که دارد در برابر پوسیدگی و نفوذ حشرات تا اندازه زیادی از خود مقاومت نشان می دهد. با این حال استفاده از سقف شیروانی چوبی برای مکان هایی که احتمال آتش سوزی در آن ها بالاست، گزینه مناسبی نیست.

سقف شیروانی سفالی

سقف شیروانی سفالی نمونه ای دیگر از انواع سقف هاست که طرفداران زیادی دارد. طول عمر این گونه سقف ها بسیار بالا بوده و از مقاومت خوبی در برابر شرایط محیطی برخوردارند.

. سقف شیروانی سفالی دچار پوسیدگی نمی شود و در برابر نم و رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد. یکی از معایبی که در استفاده از این سقف وجود دارد، وزن زیاد آن می باشد.هم چنین نصب این سقف ها نسبت به سایر سقف ها سخت تر بوده و به زمان بیش تری نیاز دارد. هم چنین در هنگام نصب باید نهایت دقت را داشت، زیرا سقف ممکن است دچار ترک خوردگی شود.

سقف شیروانی بتنی

سقف های شیروانی که از بتن در ساخت آن ها استفاده می شود از لحاظ ظاهری بسیار به نوع سفالی شباهت دارد. این نوع سقف شیروانی دارای مقاومت و استحکام بسیار زیادی بوده و قیمت پایین تری نسبت به سقف شیروانی سفالی دارد.

سقف شیروانی با ورق آندوویلا

از ویژگی های ورق های آندوویلا که در سقف های شیروانی مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به خاصیت ضد آب بودن و سازگاری آن ها با محیط زیست اشاره کرد. این گونه ورق ها از استانداردهای لازم برای استفاده برخوردار می باشند.

ممنون که تا انتهای این مقاله با گروه ساختمانی پارسه همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال دیگری دارید ؟
با ما تماس بگیرید

هدف گروه ساختمانی پارسه تحقق زندگی مطلوب همراه با آسایش مشتریان عزیز می‌باشد. برای رسیدن به این هدف والا و به عهده گرفتن مسئولیت سنگین ایجاد راحتی همواره سعی کرده ایم تا پیش نیازهای لازم را فراهم آوریم.